In the memory of....

Idag är det, eller skulle ha varit min farfars födelsedag
farfar var en man som kunde konsten med att berätta saker med sprudlande inlevelse
att vi barnbarn tog oss lång tid på att upptäcka att mångt och mycket i hans berättelser inte var helt sanningsenliga bekräftar bara hans förmåga att tala
en historia som höll i sig som "sanning" oroväckande länge var
"dagen då farfar blev av med toppen av hans pekfinger"
den löd såhär:

"det var en vacker dag och jag skulle gå ut och kolla hur vinden var
jag slickade på pekfingret och sträckte upp fingret i luften
och så pang
2:a världskriget var igång och en kula for genom luften och träffa toppen av mitt pekfinger
sen den dagen mina barnbarn har inte farfar haft någon nagel på det fingret"

vi var prakiskt taget i vuxna åldrar innan vi insåg att den berättelsen nog inte riktigt stämde
hur olyckan om farfars pekfinger egentligen gick till är något han tog med sig ner i graven

Hur som helst - saknad är du!

Och som farfar skulle ha avslutad det hela.....
Skulleventum fesum (ingen aning om hur det stavas) - ordet är grekiska och betyder lycka och välgång
skål på er alla


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0