Om man skulle vilja byta bana?

Nu när jag är hemma vill jag bara vara ledig...
kanske inte det bästa när man precis har fått ut en hemtenta
men det ordnar sig
Jag ska vara ledig och jag ska njuta av ledigheten,
för stunden bara skita i skolan

Ibland, när jag kommer in i faser av pluggandet där jag tycker att det är det oviktigaste,
tråkigaste och onödigste som finns brukar jag tänka att jag borde blivit elektriker istället.
Som en liten reserv i bakhuvudet, OM det skulle skita sig med sin utbildning, har jag
elektrikeryrket som väntar.

Vet inte varför just elektriker har blivit mitt reservyrke men så är fallet iaf, har inget att göra med
att jag tycker det är roligt med el, sladdar och sådant. Tror det handlar mer om att är så enkelt, du vet vad du gör! Vad jobbar du med? Jag är elektriker! Inga konstigheter.

Om någon frågar mig vad jag pluggar till nu och jag svarar socionom kommer alltid följdfrågan, jaha och vad gör man som socionom. Du kan bli så mycket inom socionomyrket att det ibland kan te sig förvirrande. Socionom är inget yrke i sig, det är benämning på vad du är utbildad som. Vad du sedan jobbar med kan vara en hel del massa andra saker. Är du elektriker däremot så är du "bara" elektriker och folk nöjer sig med det svaret. 
             

Tanken är bara att jag för stunden, när jag tycker pluggandet är piss, kan vara tillfreds med att det är okej att tycka det är piss. Och tycker jag det är piss en längre tid finns det en annan jobblösning - elektriker!

Emmas reservyrke är takläggare....tror hon har ungefär samma anledningar som jag har till varför hon har ett sådant yrke som "reserv". Så när det är tema "skit i plugget" hemma hos oss finns det en  framtida elektriker och en framtida takläggare som tjötar ikapp om hur bra de yrkena är.

För ett tag sen skulle vi till och med starta en firma ihop.......Team elektriker/takläggare. Vet inte varför man automatist skulle vilja dra ny el bara för att man byter tak eller tvärtom men det är inte väsentligt. Vi drömmer oss bort från böckerna bara och då behöver inte saker och ting vara sanningsenliga.

Konstigt att vilja drömma sig bort till el och takpannor.....borde vilja drömma sig bort till ett varmare land, med fina stränder och kokospalmer. Men man är väl konstig ibland antar jag. Allt kan inte maka sense i livet. Egentligen är det ju bara tillfälliga svackdrömmar. För jag vill inget hellre än bli socionom. Så är det bara. Oavsett om folk inte fattar vad det är jag kommer att arbeta med eller istället tror sig fatta och med tro att det man blir är en jävlig sockärring, så är det inom socionomyrket jag vill arbeta.

Nu drömmer jag mig bort till ett glas vin,
det är ingen tillfällig svackdröm,
för det blir snart verklighet.




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0