tisdags hit

Har dagen till ära haft nöjet att få vara med och undervisa i SFI klasser.
Jag gick igenom korta och långa vokaler och böjning av substantiv.
Ska villigt erkänna att jag fick gå igenom det med mig själv först.....regler för böjningar och ändelser är något som flyttat ut ur min hjärna dagen då grammatik försvann från skolschemat, vilket torde vara för 10 år sedan eller nåt.
Eller försvann och försvann....jag vet i ärlighetens namn knappast om reglerna någonsin hann flytta in.

Men, vi körde på, ibland gick det strålande och ibland var jag en sopa på att lära ut....

okej, en stol, flera vad?
 stollar
nja....stolar
jag vill köpa just de....vad?
stollarna
nja....stolarna

kom ihåg......låååååååååånga vokaler!
aha, okej!

Är han inte klok?
Halv fyra.
Va?
Halv fem?.
Nej, asså kloooook, inte klocka.

Varför har vi så krångligt språk?

En annan sak jag undrar är hur i helvete det kommer sig att det blåser så förbannat i Linköping numera?
Jag flyttade ifrån vindens stad för att komma till nån jävla wannabe blåsstad!
nae, nu räcker det.
Kom precis innanför dörren och vinden piskade i ansiktet hela vägen, samtigt som ett ihärdigt tramsregn blötte ner del efter del på min kropp för att tillslut få mig att se ut som en slickad råtta.
kul?
inte särskilt, trevligare att se ut som en fräsch puma, om vi nu ska fortsätta med djurtemat



Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0